„Пазители на наследството“ – приключение, лъхащо на нафталин

31.03.2014

The-Monuments-Men-1
„The monuments men“ (Пазители на наследството) е филм, който повечето критици не харесаха, което не винаги е гаранция, че филмът не струва. Действително, лентата, режисирана от Джордж Клуни, е скучновата, страда от липса на съспенс, а дори там, където има напрежение, то е изключително насилено. За сметка на това, филмът е непретенциозен и лек и се опитва да улови духа на старите приключенски филми като „Мръсната Дузина“.

Вижте още: Ревюто ни за доста по-вълнуващия и високо оценен военен филм „Ярост“ с участието на Брад Пит

Уви, за разлика от  гореспоменатата класика, „Пазители на наследството“ няма да остане в съзнанието ви за повече от няколко часа, но ще ви предостави приличен филм в продължение на 118 минути.  Ще бъдя прям с вас и ще се опитам нагледно да представя какво да очаквате от лентата.

Повечето от вас  навярно са гледали документални филми за опитите на Хитлер да открадне европейското културно наследство и да го натика в един огромен Хитлеров музей. „Пазители на наследството“ засяга точно тази тема – опита да бъдат спасени ценни произведения на изкуството от нацистите. Филмът претендира да е „по истински случай“ и тъй като е правен по едноименната книга за този лов на съкровища, то нека приемем, че по-голямата част не е художествена измислица.

За какво става дума, накратко? Франк Стоукс (Джордж Клуни) е персонаж, базиран на истински герой от Втората световна война – Джордж Лесли Стоут, който е отговорен за откриването и опазването на множество произведения на изкуството по времена бойните действия в Европа. Стоукс застава начело на необичаен военен отряд от хора на изкуството – “The Monuments Men” (в буквален превод това означава „мъже на паметниците“, но и „пазители на наследството“ е доста удачен). Сред тях попадат архитекти, изкуствоведи, скулптори и т.н., като ролите са поверени на имена като Мат Деймън, Кейт Бланшет, Бил Мъри и легендарния Джон Гудман.

След военно обучение в Англия, групата от смели търсачи на съкровища преминава зад фронтовата линия в Европа. Голяма пречка за постигането на целите им обаче се оказват не нацистите, а собствената им армия, която не желае да рискува хора, ресурси и ценно време заради някакви си там „картини и статуи“. Това е и основният конфликт във филма. Едно произведение на изкуството е ценно дотолкова, доколкото хората са склонни да се жертват за него. Струва ли си да дадеш няколко човешки живота, за да спасиш статуята на Давид? А дали без тези произведения на изкуството не сме вече мъртви?

За да постигне целите си, Стоукс  разделя групата на няколко отряда за отделните градове и така зрителят става свидетел на няколко сюжетни нишки. Не може да се каже коя от тях е основната, тъй като всяка има еднаква тежест върху развитието на сценария. Сюжетната линия на Мат Деймън и Кейт Бланшет е разказана през призмата на романса в Париж. Клеър Симоне (Кейт Бланшет) е колаборационистка по принуда. Помагала е на немците с надеждата да ги спре да откраднат редица музейни експонати от френската столица.  Джеймс Грагнер (Мат Деймън) ще й помогне да преодолее емоционалните си травми и да помогне на отряда с ценна информация за това къде нацистите крият съкровища.

Продължава на следващата страница

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon

Георги Петров'The Great Wall'/„Великата стена“ с Мат Деймън - филмово ревю01.02.2017

Още от Под Моста

Емилия НайденоваОт университета до класната стая: изборът да станеш учителОбразование