Когато стане лично: поглед към най-големите съперничества в рапа

01.10.2018

NWA – Ice Cube и Dr.Dre – Easy-E

N.W.A. (Niggaz Wit Attitudes) е една от първите и най-известни гангста рап групи, събрала в себе си артисти, които впоследствие ще се утвърдят като някои от най-големите имена в индустрията. Първоначално тя е формирана през 1986 г. от Dr. Dre (Андре Йънг) и Easy-E (Ерик Райт), но впоследствие към тях се присъединяват Ice Cube, Arabian Prince, DJ Yella и MC Ren.

Първият им албум „Straight Outta Comton” жъне голям успех и стига до двоен платинен статут. На пръв поглед всичко се развива перфектно за тях, но вътре в групата това не е точно така.

През декември 1989 г. Ice Cube се превръща в първия член, напуснал бандата поради подозрения, че Easy-E и мениджърът им Джери Хелър не разпределят поравно печалбите.

Това не се приема добре от останалите в групата и започват систематични атаки към Ice Cube. Първата идва в „Message To B.A.“ от албума „EFIL4ZAGGIN“, където сравняват бившия си приятел с Бенедикт Арнолд – един от най-големите предатели в историята на САЩ. Песента се състои от записи на фенове на бандата, които изразяват възмущението си от напускането на Cube.

Следват „Real Niggaz“ и заглавната песен на следващия им албум „100 Miles & Runnin“:

„Clouds are dark and brothers are hidin’
Dick-tricklin’ at the sunny mutherfucker’s are ridin’
Started with five and, yo, one couldn’t take it
So now there’s four cause the fifth couldn’t make it“

Макар и преди да им е отговорял с по няколко реда, тук чашата вече прелива и Ice Cube прави един от най-великите дис тракове за всички времена – „No Vaseline”. В текста напада един след друг всички членове на N.W.A., а в последния куплет обръща специално внимание на Easy-E и мениджъра Джери Хелър. Всичко приключва.

Малко след „No Vaseline” проблемите в N.W.A. продължават да се задълбочават. Dr. Dre също започва да повдига все повече въпроса за дискриминиращите договори и поставя условие пред Easy-E – или Джери Хелър ще бъде уволнен, или и той напуска. Easy-E избира да запази Хелър, с когото ръководи ръководи лейбъла Ruthless Records.

Всичко това се случва пред погледа на един от бодигардите в лейбъла – Suge Knight. Той решава, че моментът е перфектен, за да задоволи своите собствени амбиции и да основе собствен лейбъл, редом с Йънг – Death Row Records. Подобно сътрудничество работи в интерес и на двамата, тъй като по това време Dre все още изпитва затруднения в това да разтрогне договора си с Ruthless Records, а същевременно вярва, че Suge е готов на всичко, за да му помогне да се справи със ситуацията.

Говори се, че Knight причаква Ерик Райт в студио в Холивуд и го принуждава да подпише документи, освобождавайки Андре Йънг от задълженията му към Ruthless. Първончално Easy-E се съпротивлява, но след заплахи към семейството му той все пак подписва.

От Ruthless Records моментално задействат дело, което да анулира подписаните документи. Впоследствие е оттеглено, но постига резултат, тъй като за целта Dre се съгласява да отделя процент от доходите си и да ги дава на лейбъла на Easy-E.

„Войната“ обаче не спира дотук. Още в първия си солов албум Dr. Dre издава песента ‘Dre Day’, в която осмива Ерик и Джери Хелър, а клипът показва как всяко действие на Easy е ръководено от съсобственика на лейбъла му.

Easy-E обаче отговаря с друг от най-великите дисове в историята – „Real Muthafuckin G’s“, в който напомня, че всяка песен, която съперникът му прави, му носи приходи:

„(Damn, E, they tried to fade you on Dre Day)
But Dre Day only meant Eazy’s payday
All of a sudden Dr. Dre is the G Thang
But on his old album cover he was a she-thang“

Постепенно личният конфликт между двамата прераства в сблъсък между лейбъли, който продължава години наред.

Продължава на следващата страница

1|2|3|4|5|6Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Момчил РусевИнфлуенсърите The Beatles24.06.2019

Още от Под Моста

Анна-Мария ПоповаTilly – иновация за стената на всеки домLIFE