Когато стане лично: поглед към най-големите съперничества в рапа

01.10.2018

NWA – Ice Cube и Dr.Dre – Easy-E

N.W.A. (Niggaz Wit Attitudes) е една от първите и най-известни гангста рап групи, събрала в себе си артисти, които впоследствие ще се утвърдят като някои от най-големите имена в индустрията. Първоначално тя е формирана през 1986 г. от Dr. Dre (Андре Йънг) и Easy-E (Ерик Райт), но впоследствие към тях се присъединяват Ice Cube, Arabian Prince, DJ Yella и MC Ren.

Първият им албум „Straight Outta Comton” жъне голям успех и стига до двоен платинен статут. На пръв поглед всичко се развива перфектно за тях, но вътре в групата това не е точно така.

През декември 1989 г. Ice Cube се превръща в първия член, напуснал бандата поради подозрения, че Easy-E и мениджърът им Джери Хелър не разпределят поравно печалбите.

Това не се приема добре от останалите в групата и започват систематични атаки към Ice Cube. Първата идва в „Message To B.A.“ от албума „EFIL4ZAGGIN“, където сравняват бившия си приятел с Бенедикт Арнолд – един от най-големите предатели в историята на САЩ. Песента се състои от записи на фенове на бандата, които изразяват възмущението си от напускането на Cube.

Следват „Real Niggaz“ и заглавната песен на следващия им албум „100 Miles & Runnin“:

„Clouds are dark and brothers are hidin’
Dick-tricklin’ at the sunny mutherfucker’s are ridin’
Started with five and, yo, one couldn’t take it
So now there’s four cause the fifth couldn’t make it“

Макар и преди да им е отговорял с по няколко реда, тук чашата вече прелива и Ice Cube прави един от най-великите дис тракове за всички времена – „No Vaseline”. В текста напада един след друг всички членове на N.W.A., а в последния куплет обръща специално внимание на Easy-E и мениджъра Джери Хелър. Всичко приключва.

Малко след „No Vaseline” проблемите в N.W.A. продължават да се задълбочават. Dr. Dre също започва да повдига все повече въпроса за дискриминиращите договори и поставя условие пред Easy-E – или Джери Хелър ще бъде уволнен, или и той напуска. Easy-E избира да запази Хелър, с когото ръководи ръководи лейбъла Ruthless Records.

Всичко това се случва пред погледа на един от бодигардите в лейбъла – Suge Knight. Той решава, че моментът е перфектен, за да задоволи своите собствени амбиции и да основе собствен лейбъл, редом с Йънг – Death Row Records. Подобно сътрудничество работи в интерес и на двамата, тъй като по това време Dre все още изпитва затруднения в това да разтрогне договора си с Ruthless Records, а същевременно вярва, че Suge е готов на всичко, за да му помогне да се справи със ситуацията.

Говори се, че Knight причаква Ерик Райт в студио в Холивуд и го принуждава да подпише документи, освобождавайки Андре Йънг от задълженията му към Ruthless. Първончално Easy-E се съпротивлява, но след заплахи към семейството му той все пак подписва.

От Ruthless Records моментално задействат дело, което да анулира подписаните документи. Впоследствие е оттеглено, но постига резултат, тъй като за целта Dre се съгласява да отделя процент от доходите си и да ги дава на лейбъла на Easy-E.

„Войната“ обаче не спира дотук. Още в първия си солов албум Dr. Dre издава песента ‘Dre Day’, в която осмива Ерик и Джери Хелър, а клипът показва как всяко действие на Easy е ръководено от съсобственика на лейбъла му.

Easy-E обаче отговаря с друг от най-великите дисове в историята – „Real Muthafuckin G’s“, в който напомня, че всяка песен, която съперникът му прави, му носи приходи:

„(Damn, E, they tried to fade you on Dre Day)
But Dre Day only meant Eazy’s payday
All of a sudden Dr. Dre is the G Thang
But on his old album cover he was a she-thang“

Постепенно личният конфликт между двамата прераства в сблъсък между лейбъли, който продължава години наред.

Продължава на следващата страница

1|2|3|4|5|6Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Под МостаВъзроденият спомен за Честър Бенингтън от Grey Daze07.07.2020

Още от Под Моста

Боян Симеонов5 албума от май, които трябва да слушатеМузика