Златните елементи на добрия хорър филм

10.09.2018

Днес ще напиша статията си с помощта на един от главните показатели за един качествен хорър филм – безсънието. Случвало ли ви се е измислица да ви държи будни и да ви кара да вярвате в невъзможното? Защо хорър филмите са толкова влиятелни над човешката психика? Кои са характеристиките на едно добро сплашване?

От какво е изграден добрият хорър филм?

На първо място хорър филмите се концентрират върху най-висшата ценност за всеки човек – животът, и я поставят под съмнение. Този тип филми разрушават всички важни фактори от ежедневието ни. Безнадеждността, неизбежността, разрухата на защитената и спокойна среда – най-често домовете на хората – води човек до това познато на всички ни ужасно безпокойство и напрежение през целия филм.

Ако сте гледали хорър филми, лесно ще се досетите за най-важния ефект, който спомага на ужасяващите сцени да ви смразят кръвта – музиката. Слуховото възприятие е перфектно средство за оформянето на цялостна представа за безпомощност, беда и ужас. Само слушайки саундтрака на всеки хорър филм, ние променяме усещането си и психическата ни сигурност се разклаща.

Доказано е, че музиката променя драстично възприятията и настроенията на хората. Различните честоти влияят по различен начин и предават емоцията на посланието, което ни е заложено във филмите.

Следователно настроението ни се повлиява лесно и музиката извършва ролята на въведение в страшната филмова сцена още преди тя самата да е започнала. Добавените звукови ефекти като падащи предмети предизвикват “шок фактора”, нужен във филма.

Напрежението и забавянето на действието в дадена сцена също са изключително важна част от добрия хорър филм. Кога човек е имал търпение за нещо, което очаква с желание и готовност? Никога!

Отлагането на кулминацията на дадена сцена създава нервно усещане у зрителя. Тя го кара да желае повече развръзката и да насочи вниманието си изцяло върху екрана. Бдителността и сетивата му се изострят, а предстоящата шокираща сцена изисква пълната му концентрация.

Писъкът и шокиращата картина след тишината, или така нареченият “jump scare”, са моментът, който предизвиква желаната реакция у публиката. Представената картина, която остава само намекната чрез музика и ретардация, оживява и негативното усещане се оказва рязко оправдано. Но никога не трябва да се прекалява с такива кулминационни моменти в един филм, защото често могат да се превърнат в скучни клишета и да станат неефективни.

Тъмнината също е изключително силен похват. Тя се отъждествява с всичко прокълнато, жестоко и зло. Скритите обекти зад булото на мрака добиват нечовешки размери и способности, а нулевата видимост ги прави безсмъртни. Незнанието винаги буди у зрителя чувство за загуба на контрол над ситуацията.

Следващ важен фактор е мястото на развитие на действието. Всяко място, което напомня за страх, отдалеченост или дискомфорт, е перфектната сцена за страшен филм. Едно гробище никога не се асоциира с положителни мисли и такива “негативни” места са добре дошли за хорър филмите.

Създаването на ненормално изглеждащ антагонист също автоматично предизвиква неудобство. Хората забелязват различните и те често пъти са приемани за отблъскващи и страшни създания. Колкото по-изкривен и нетрадиционен вид има главният злодей, толкова по-голяма е и вероятността самият филм да бъде успешен.

Но нищо в хорър филмите не е по-важно от доброто планиране. Бавното разкриване на цялата история, структурирането на дадена сцена около страшната й кулминация, постепенното увеличаване на страховия фактор и логически обоснованото, дълго отлагано и шокиращо разкритие в края могат да се обобщят с един често употребяван чуждоземен израз – „изграждане на съспенс“.

Съспенсът е това, което отделя класиките в хорър жанра от евтините попълнения към него, като „Монахинята“ и „Слендърмен“, които в момента върлуват из киносалоните у нас. Той е крайният продукт на всички фактори, изброени в горните параграфи, и в ръцете на способни режисьори съспенсът е водещият инструмент за игра с човешкото сърце и съвест.

И макар да сме наясно, че не всеки хорър може да се мери по летвата, поставена толкова високо от класици като Кубрик и Хичкок, поне можем да се надяваме повече творци от жанра да се учат от техните примери. А сега, скъпи читатели, ви пожелавам спокойна… или не толкова спокойна нощ.


Автор: Алекса Кошутова

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Емилия Илиева„Перфектни непознати“ - един филм за крушението на модерния човек11.10.2017

Още от Под Моста

Мирослав Петров, главен директор Продажби VIVACOM
Боян СимеоновVivacom представи Viva Smart – нова платформа за цялостни IoT услуги и решенияОбразование