12 зодии, 12 филма

Общото между астрологията и киното е, че заклетите фенове и на двете, ги превръщат в своя религия. Двете авторки на този текст отдавна са го направили. Лежерен астролог и влюбен в киното са тук, за да обединят нещата, които ги вълнуват и да се посмеят на гърба на архетипа за всяка зодия.

Когато и киното, и астрологията са непретенциозни и непревзети, астрологията подвежда киното под своите закони. Взима предвид характера му, героите му, чувствата, които предизвиква, и го причислява към някоя от дванайсетте си зодии. Кои филм е Вашата зодия? В следващите редове ще разберете. Четете с чувство за хумор и забава!

Овен – „Дедпул“

„Дедпул“ е прекрасно първичен и забавен филм. Четвърта стена в него няма, точно както Овенът не крие нищо и никога – самоконтрол върху емоциите и думите в Овните не се намира. Привидно филмът е повърхностен. Ако умеем да усещаме сериозното в сарказма и хумора обаче, ще видим завидно количество добросърдечност и сила из разпръснатите черва и други кървави прекраснотийки.

Овните нямат контрол върху себе си, но харесват контрола върху другите. Ако това не описва героя на Раян Рейнолдс изцяло, то любовта към лидерството и спонтанните нелепи начинания, допълват характеристиката. „Дедпул“ е забавен, плашещ, абсурден, иновативен – точно като Овните. Най-много обаче филмът и зодията си приличат по вродената склонност към заявяване на позиции – филмът заявява, че започва нова ера в супергеройските филми, а Овните каквото могат, когато могат, където и да е, за идеята и защото така.

Телец – „Черният лебед“

Когато „Черният лебед“ излезе Телците по цял свят потръпнаха. Кой е знаел, че нещо може да отрази вътрешния им свят по този начин? Телците твърде лесно се привързват, често изпадат в депресивни състояния, опасяват се, че са обикновени. Точно като образа на Натали Портман в „Черният лебед“. Героинята ѝ се опитва да докаже на себе си и всички останали, че в нея няма нищо обикновено и залита към тотална лудост. Получава се филм, красив като душата на Телеца, а героите му са раними като същата тази душа.

Жестоката самокритика е присъща за Телеца, точно колкото за болезнената за гледане героиня на Портман. Тя и останалите образи в „Черният лебед“ отмъщават със силата на Телеца. Целият филм е низ от крайности, а някои от тях дори могат да бъдат класифицирани като чисто клише. Филмът обаче е толкова втълпен в собствената си трагичност и самосъжаление, че саботира всеки опит да бъде иронизиран. Героите му пък са толкова многострадални, че дори Геновева се впечатлява.

Близнаци – „Американски мед“

Промяната е начин на живот за Близнака, а целият филм „Американски мед“ проследява една голяма промяна в начина на живот и в психиката на героите. Лекотата във филма е заразителна като при общуване с Близнак. Животът е пъстър, а сапунените балончета се пукат и дават житейски уроци. Онзи стар бус, който ще видите в лентата, ще ви напомни на съзнанието на Близнака – коренно различни личности в една опаковка.

Близнаците искат да знаят всичко, любопитството им е безкрайно. Идейни, но без дългосрочни планове. Главната героиня в „Американски мед“ захвърля всичките си отговорности (включително две невръстни дечица) и изчезва, за да премине през всевъзможни неразумни ситуации. Интересното е, че тя сама ги предизвиква, водена от жаждата си за адреналин и безстрашието си в измислянето на ефективни планове. Освен това тя е точно толкова безкрайно цветна, колкото повечето Близнаци.

Рак – „Писмо до Америка“

Писмото до Америка и писмото на Рака имат една голяма прилика – и двете се пишат с първична обич. И двете са тъжни, защото не получават отговор. Главният герой в „Писмо до Америка“ е точно като Раците – упорит сърдитко, чието честолюбие го подчинява да не общува с един от най-близките си хора. В кризисни ситуации обаче се втурва в отчаяни действия, за да успокои носталгията си.

О, споменах ли емоционалното манипулиране? Защото целият филм абсолютно успява да втълпи разни емоции, които не сме изпитвали преди гледането му. Ще кажете, че добрите филми винаги действат така и ще сте прави. „Писмо до Америка“ обаче го прави чрез манипулативния подход на Раците с духовно красивите си персонажи и забравените от Бога места.

Лъв – Sing Street

Светът на Лъва не се върти около него, а съществува, за да се върти около него. ‘Sing Street’ не е продукт на киното, а е самото кино. Креативен филм за креативна зодия! Главните му персонажи са смели и съвсем случайно намират общо призвание. Имат своите вътрешни борби, но те някак се губят в обстановката на лекота и жизненост.

‘Sing Street’ има дързък главен персонаж, който изобщо не подозира, че вероятност за неуспех има. Лъвчета, разпознахте ли се вече? Лъвът обича да дава, но да бъде оценяван за това. ‘Sing Street’ също – създателите на филма чудесно разбират, че снимат нещо, което ще бъде добро и наистина очакват успеха си. Затова си позволяват малко нелогичност или малко прекаленост. Точно както Лъвчетата. Но смееш ли да се противиш срещу Царя на джунглата?

Дева – „Камъкът на раздора“

Ако Дева те гледа, или те анализира, или те съди. Или и двете. В „Камъка на раздора“ всеки съди останалите, а зрителят е онзи, който се опитва да анализира стереотипизираните герои. Девата се вписва в стереотипа на хленчещо, маниерничещо и неловко създание с добра душа. Подобен герой ще намерим в този толкова холивудски и захаросан филм.

При Девите всичко се прави по план – стриктно и подредено. Прекрасни детайлисти. Нищо не им убягва, могат да те четат като книга. Главната героиня на „Камъкът на раздора“ е точно такава до момента, в който всички тези неща се оказват маловажни. След пречупването на характера и откъсването от рутината героинята най-после започва да диша. Съвет и за вас, Деви!

Везни – „Франц“

Везните имат фобия от конфликти и напрегнати ситуации. И двамата главни герои във „Франц“ също. Единият, защото е безхарактерен и го е страх. Другият, защото притежава твърде много характер и предпочита да не товари емоционално никого. Фобията на Везната от вземане на решения, кокетниченето ѝ и любовта към качеството и лукса са представени от героя Франц.

Другата страна на Везната – изслушването, състраданието, успокояването на чуждите ментални светове и съобразителността, са събрани в образа на Анна. Анна, която жадува за човешка комуникация, но не се задълбочава в нея, защото природата ѝ не ѝ позволява. Анна, която е избрала душевния аскетизъм, за да се пази. „Франц“ напомня характера на Везната и по още една причина – рядко оцветява ежедневието си и предпочита черно-бялото.

Скорпион – „Под кожата“

Скорпионът е ад, който влиза под кожата. Краен, интензивен, предизвиква напрежение у другите. „Под кожата“ манипулира зрителите си, обсебва ги и ги обгръща в черна плазма. Героинята на Скарлет Йохансон следва вманиачено мисията си като истински Скорпион. Разликата между нея и Скорпиона е, че тя все пак е извънземно. Когато Скорпионът и Извънземното решат да бъдат по-човешки, вероятността да се саморазрушат е голяма. Затова Скорпиони, моля ви, мразете ни и бъдете прекрасни.

Скорпионите успяват да разсмиват с нелепостта си. Извънземното на Йохансон ме накара да се засмея, когато влачеше труп покрай едно плачещо бебе. Най-много обаче „Под кожата“ и характерът на Скорпиона си приличат с общата им способност да бъдат неясни, мистериозни и иновативни, но същевременно с това болезнено директни.

Стрелец – „Страх и омраза в Лас Вегас“

Този филм олицетворява хипарщината на Стрелеца, свободолюбието му, любовта му към приключения. Героите му преследват една умираща идеология и се отдават на неспирно вътрешно философстване. Те може би все пак са една идея по-интоксикирани от типичния Стрелец, но със сигурност приличат на него стряскащо много.

Действията на Стрелеца изглеждат напълно неясни и никога не можеш да знаеш къде отива и каква е целта му. Всеки кадър в „Страх и омраза в Лас Вегас“ е шарен, случките му са нелогични и непоследователни, а хуморът – тънък и саркастичен.  В сюжета му дори липсват основни структурни елементи. Всички откачени действия на героите му някак са приети от останалите действащи лица като нещо нормално. По същия този начин човечеството е свикнало да очаква абсолютно всичко от един Стрелец.

Козирог – „Вълкът от Уолстийт“

Козирогът е хищник във всяка ситуация, в която попадне. Вероятността да жертва морала или разсъдъка си, за да постигне целта си, е значително голяма. Точно такъв е и героят на Леонардо ди Каприо във „Вълкът от Уолстийт“. Той и Козирогът вярват, че яхнат ли гребена на опортюнистическата вълна, въоръжени с достатъчно добър план, ще стигнат далеч. Под дебелата им обвивка от увереност и арогантност обаче успяваме да видим немалка доза глуповатост.

Козирогът обича да високомерничи с интелекта и способностите си. Когато го опознаем обаче, той се превръща в различен човек – носталгичен и с безкрайни нюанси на характера си. Такъв е и Джордан Белфорд – успяваме да си го изясним като образ чак секунди преди финалните надписи. Носталгията пък е представена чрез ретроспекции. Козирогът обича класическото и издържаното. Режисьор на „Вълкът от Уолстийт“ пък е Мартин Скорсезе. Класиката тук е безспорна!

Водолей – „Аватар“

Водолеят е една голяма мистерия. Смесицата от дълбока студенина и показване на изфабрикувани емоции в него живее заедно с аскетизъм и желание да помага (в изготвянето на Закона за правата на пчелите например). Нека да погледнем героя от „Аватар“  Джейк Съли. Той е лоялен войник, но за да спаси една чужда планета, избира да не се подчини на висшестоящите си.

Очите на Водолея гледат през теб, в друго измерение. „Аватар“ пренася действието си в един друг свят, в съвсем различно общество от нашето – на Пандора, където една раса живее заедно с природата си. Филмът обединява мнението на зрителите си в заключението, че човекът е неприятно създание. Такова е и мнението на Водолея за хората. Представителите на зодията са безспорни визионери. За „Аватар“ това важи дори по-силно.

Риби – „Изгубени в превода“

Рибата се губи в превода твърде често, а духът ѝ носи същата красива самотност като „Изгубени в превода“. Когато в първи клас Рибата беше попитана кой е любимият ѝ цвят, тя заложи на кафяво – беше ѝ тъжно , че то не е любим цвят на никого. Когато героите на Бил Мъри и Скарлет Йохансон се оказаха самотни в Токио, то беше, защото бяха предпочели да последват нечие чуждо желание. С други думи – и Рибите, и героите в „Изгубени в превода“ са твърде жертвоготовни.

По някаква причина огънят много ги привлича – искат да са част от него, но не могат. По същия начин „Изгубени в превода“ откъсва персонажите си от меланхолията, към която са привикнали, позволява им да изживеят дълго търсеното от тях приключение, а след това ги връща обратно към навика.

***

Звездите в киното са много. По-трудно намираме кино в звездите. Надяваме се с този текст да сме ви помогнали да го направите и да видите киноматографската жилка в зодиакалните съзвездия. Погледнете нощното небе. Виждате ли изписано там някое от дванайсетте филмови заглавия?


Автори: Илияна Маринкова и Зарина Главева

 

Под Моста
е независима медия, създадена от млади хора, занимаващи се с писане и журналистика. В сайта можете да намерите новини и изцяло авторска публицистика за култура и лайфстайл.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to