Образование

365 Data Science: най-добрите онлайн курсове от българи – разговор с Илия Вълчанов

21.11.2018

Илия Вълчанов е един от основателите на 365 Data Science и Devote Academy, които създават едни от най-успешните курсове за data science. За България те са бъдещето, а за света – настоящето, защото техните курсисти наброяват 230 000 души по цял свят. Ако все още не сте чували за тях, но искате да се развивате, продължете да четете, защото ще ви е от полза!

За това защо в България, защо онлайн курсове и кое е най-важното, когато избираш да работиш по свои проекти, разговаряме с Илия последната слънчева събота на ноември.

Емилия Найденова: Кой стои зад всички тези курсове и как се събрахте?

Илия Вълчанов: Нека да започна с малко предистория. Когато говорим за 365 Data Science, става дума за екипа на 365 Data Science и 365 Careers. Занимаваме се с обучения под формата на анимирани онлайн курсове. 365 Careers стартира от Нед, който е учил в университета Bocconi в Милано, работил е в Италия като financial advisor и решава да се върне в България. В началото иска  да направи кариерен уебсайт, но както често се случва, идеята да „помага на хората да си намерят работа“ се преобразува в това да създава онлайн курсове.

Първият, който създава е за Excel, курсът се справя много добре и така поставя началото на 365 Careers. 1-2 години се занимава с това сам, след което идва Мартин и започват да правят курсове заедно. Малко след това се появихме Мони и аз и така стартира 365 Data Science.

Нашата идея беше да създаваме съдържание на тема data science – статистика, математика, програмиране, machine learning, deep learning (по-известни като и съставящи идеята за изкуствен интелект). Екипът ни започна да расте, в момента сме около десет човека, като имаме двама дизайнери, 3-4 човека, които създават курсовете и хора, които се занимават с маркетинга. Екипът ни е общ както по проекти на 365 Careers, така и на 365 Data Science.

Създаваме курсове в три основни направления – бизнес и финанси, офис продуктивност (което включва Excel и Power Point) и data science (дейността на 365 Data Science).

Курсовете ни могат да бъдат открити в Udemy, което е най-голямата платформа за курсове в света, където ние сме едни от най-популярните инструктори за бизнес и финанси и в момента набираме популярност в data science. В Udemy имаме над 230,000 уникални курсисти, които ние наричаме студенти.

ЕН: Как отчитате успевамостта на курсовете и как общувате с курсистите си?

ИВ: Всеки ден имаме страшно много въпроси и сутрин първото, което правим с моите колеги, е да отговорим на всички, които са се насъбрали през нощта. Някои от тях са по-леки, за други е необходимо и ние да прочетем, например когато някой има проблем в работата си и търси решение. Понякога се налага допълнително да се запознаем с индустрията на дадения студент, за да осмилим контекста на проблема. Опитваме се да отговаряме на всички въпроси в рамките на един ден и имаме добра връзка със студентите.

Много е хубаво и когато четеш ревюта, защото ревютата също идват всеки ден и студентите пишат какво им е харесало, какво не им е харесало. Гледаме да обръщаме внимание на целия фийдбек, който получаваме, и да променяме курсовете си, така че да бъдат все по-добри.

Това е относно комуникацията, но както се досещаш, колкото повече комуникация има, толкова повече студенти, следователно толкова по-успешен е един курс.

ЕН: Какви са стъпките за създаване на един курс и как избирате темите?

ИВ: Когато искаш да направиш курс по определена тема, започваш от нещо, което разбираш и вече си добър в него. Така всъщност и Нед започва създава първите си курсовe – с теми от своя опит, които може да обясни най-добре.

Моите първи курсове бяха по статистика, математика и иконометрия. Естествено ние не знаем всичко. В процеса на създаване на курсове ние също научаваме много неща и развиваме и собствените си компетенции в различни сфери. Работим и с консултанти – например по курсовете ни за block chain и за deep learning (дълбоки невронни мрежи).

Разбира се, имаме информация какво се търси, в Udemy има и маркетинг информация, в която можеш да провериш какво е търсенето по определена тема, дали вече има развити курсове и т.н.

Откъм data science знаехме, че има търсене, но наличните курсове бяха късчета от цялото. Затова искахме да направим серия от курсове, която да може да „вземе“ един човек, който започва от нулата и да го преведе през всички стъпки до нивото на data scientist. Целта ни беше да направим програма, включваща всички тези стъпки. В момента имаме 12-13 курса, които са много близо до пълен data science пакет, който развиваме на нашия сайт 365datascience.com.

Относно създаването на курсове – има различни методи за провеждане на онлайн курс. В нашия случай се представяме на бързо и повече не показваме лицата си до края на курса, като се опитваме лекциите ни да са възможно най-кратки. Работим по тях предварително, за да няма излишни думи, включваме само най-важното, подредено по най-добрия начин според нас и не губим нито една секунда на човека, който гледа. Това е целта ни.

В процеса на създаване съответно имаме написване на текст, озвучаване от професионални актьори, създаване на видеото с аниматори и screen-recording, включваме упражнения, както и интересни тестови въпроси. Разбира се, зависи и от определния курс – в теми по програмиране имаме много повече записване на екрана.

 

ЕН: Кои са най-големите предизвиквателства в създаването и разпространението на тези курсове?

ИВ: В създаването най-трудното е, че когато човек започне да създава курс, си мисли, че може да го прави между другото, но това не е напълно така и сме имали случаи, в които сме работили с хора, които започват, но в последствие откриват, че нямат достатъчно време да го завършат. Първоначално, когато искаш да правиш курс, винаги леко подценяваш усилията, които трябва да вложиш. За мен най-трудното е може би постоянството, което трябва да вложиш в създаването на един курс, но това важи за всичко.

Udemy е много добър начин да се разпространяват курсовете, защото тяхното участие е именно разпространението. Те маркетират курса, показват го на тяхната платформа, ако е по-добър от други, излиза на предни позиции в търсачката.  Отделно много хора маркетират курсовете си сами по най-различни конвенционални начини.

За тези, които се интересуват, ние бяхме на Udemy Live Conference, конференция, която те организират всяка година и канят създадетелите на курсовете, и знаем, че Udemy ще усилва своето присъствие в Източна Европа. В момента са фокусирани в Румъния и вероятно скоро можем очакваме сериозно присъствие и в България.

ЕН: Обмисляли ли сте да създадете курсове на български и до колко има интерес към тях?

ИВ: Мислили сме да преведем няколко курса на български, но в момента не усещаме това търсене, защото много хора, които се нуждаят от тези знания работят на английски или термините и знанията им трябва да са на чужд език. Аз мисля, че в България все още традиционното образование е по-популярно, под формата на семинари, краткотрайни курсове и хората, които искат да научат нещо ново, все още предпочитат това да се случи по традиционния начин.

ЕН: Мислиш ли, че това е така, защото все още нямаме доверение на технологиите или фигурата на учителя е все още важна тук?

ИВ: Мисля, че тъй като традиционното образование не е много отворено към дигиталното, ние не сме свикнали с него.

Според мен, когато хората започват работа и разбират, че трябва да надграждат уменията си, осъзнават, че много от нещата, които им трябват, ги има в интернет. Мисля, че да си купиш курс, който е платен, е допълнителна бариера в България. Вече вървим към това всички услуги да се заплащат, но дори преди пет-десет години това не беше така. Освен това има много алтернативни методи за обучение като блог постове, видеа в YouTube, които са безплатни и съм сигурен, че много хора се възползват от тях.

Друга причина е, че ако си вече тесен специалист в това, което правиш, търсиш едно определено знание или умение, а един цялостен курс често започва от нулата. Ти, като специалист, нямаш нужда от всичко в него, а искаш да научиш едно определено нещо и дори знаеш как да зададеш въпроса си! Просто ти трябва отговор, който често Гугъл има.

Онлайн курсовете са по-скоро за хора, които не знаят какви са правилните въпроси, които трябва да задават за определена тема.

Все пак смятам, че в някакъв момент дигиталното образование ще навлезе и в България.

Продължава на следващата страница

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon

Емилия НайденоваАкадемия за гражданско образование - правните теми на достъпен език22.03.2018

Още от Под Моста

Боян СимеоновКак отидох в Исландия с палатка, но спах в колатаLIFE