Кино

Феноменът „Короната“ и колко тежка е тя в сезон 4

01.12.2020

Сериалът на Netflix „Короната“ (“The Crown”) e първата по рода си телевизионна поредица, която показва задълбочено и последователно живота на различни членове на съвременното британското кралско семейство. Тук те не присъстват единствено в качеството си на Техни кралски височества, а като човешки същества със своите копнежи и страхове, радости и разочарования през годините. Именно това и прави драматичното шоу толкова интересно не само за почитателите на историята и кралското семейство, но и на тези, които просто искат да гледат качествени продукции, предназначени за малкия екран.  

Четвъртият сезон на „Короната“, който излезе на 15 ноември 2020 г., даде отново повод за дискусии върху случилото се преди няколко десетилетия и доколко сюжетът на сериала отговаря на действителността. Това безспорно е сред най-важните съставки за успеха на поредицата, която кара медиите да обсъждат, а зрителите – да размишляват върху видяното и търсят още информация още от самото начало.

Как започва всичко

Създателят на сериала Питър Морган развива идеята си от други две свои произведения – сценария за филма „Кралицата“ от 2006 г. и пиесата „Аудиенцията“, поставена на Уест Енд през 2013 г. Така шоуто на Netlix продължава да показва отношенията на Елизабет Втора с различните министър-председатели на власт по време на нейното управление, като хронологично показва и още сюжетни линии.

Снимка: Netflix

Първи сезон на „Короната“, излъчен през 2016 г., струва цели 130 милиона долара, което превръща сериала в един от най-скъпоструващите за всички времена. Това си личи и на екран от изящните костюми и пищния дизайн. Тъй като от продукцията няма как да получат достъп за снимки в Бъкингамския дворец и някои други частни и администратитивни резиденции, се налага луксозните локации да бъда пресъздадени.

За някои от тях са използвани сгради, които изглеждат максимално близко до оригинала. Така например сцените в Бъкингам са заснети в недалечната от него Ланкастър Хаус, а за наподобяването на мащабите на двореца отвън са използвани CGI ефекти. Тях можем да наблюдаваме и при портите на централния вход, балкона, но не и при повече от 1/3 от всеки кадър – това е правилото, към което екипът се придържа.

Заради широкия обхват от време, което „Короната“ обхваща, се налага актьорският екип да бъде периодично обновяван. Така ролите на кралица Елизабет Втора и съпругът ѝ, принц Филип, в първите два сезона се изпълняват от Клеър Фой и Мат Смит, а за трети и четвърти сезон се поемат от Оливия Колман и Тобиас Мензис, които пресъздават двойката на по-зряла възраст. Същото се случва и с Ванеса Кърби и Хелена Бонам Картър за образа на принцеса Маргарет, както и още актьори.

Снимка: Netflix

Старанието върху сериала засега се отплаща с общо 68 награди, сред които „Златен глобус“ за най-добър драматичен сериал и редица победи в категории за костюми и художествен дизайн от различни организации. „Златен глобус“ печелят за играта си както Клеър Фой, така и Оливия Колман. При „младата Елизабет“ отива още статуетка „Еми“ и отличие от Гилдията на филмовите актьори (SAG), която връчва и колективната награда за актьорски екип за изпълненията в трети сезон. Запомнящото се превъплъщение на Джон Литгоу като Уинстън Чърчил също не остава неоценено – американецът печели „Еми“ и Награда от Гилдията на филмовите актьори.

Но не по-малко отличие може би е добрият отзив от самата Елизабет Втора, за която се твърди, че е изгледала и харесала първи сезон. През 2017 г. неназован източник, близък до монарха, споделя пред The Sunday Express, че един от синовете на кралицата – Едуард, и неговата съпруга Софи, които също са фенове на „Короната“, я окуражават да гледа заедно с тях. „За щастие, тя много го хареса, макар очевидно да намери, че представянето на някои събития е твърде драматизирано“, твърди приближеният. Кралското семейство обаче не взимат никакво участие в работата по сериала, като от прес офиса на двореца винаги твърдят, че „Короната“ е художествена драма и избягват да коментират официално каквото и да било, свързано с продукцията.

Снимка: Netflix

Сезон 4

Събитията в новата порция от 10 епизода на „Короната“ са най-близките хронологически до съвремието ни от всички, показани досега в сериала, и немалко зрители помнят поне част от случилото се тогава. Четвърти сезон разглежда периода 1977-1990 г., като акцентът в политическо отношение тук е управлението на Маргарет Тачър, а този в личния живот на кралското семейство – запознанството, годежът и обреченият брак на принц Чарлз и лейди Даяна Спенсър.

Макар маниерите и интонацията на Джилиан Андерсън в ролята на първата жена министър-председател на Великобритания да изглеждат често преувеличени, не можем да отречем, че актрисата рисува портрет на една амбициозна и непоколебима жена, като каквато остава запомнена героинята ѝ от историята на XX век. Желязната лейди никога не предава принципите си, дори с цената да си навлече врагове. Тя не се притеснява от конфронтации с кралицата, макар да ѝ се покланя по-ниско от когото и да било, и показва слабост единствено насаме със себе си.

Снимка: Netflix

Все по-сломена обаче, и то без да го крие от другите, е принцеса Маргарет. За съжаление, от Хелена Бонам Картър виждаме по-малко екранно време в четвърти сезон, но конфликтът ѝ с Короната остава все така задълбочен. Трагичният образ на по-малката сестра на Елизабет Втора този път е предимно средство да разберем за мрачни тайни от семейната история на кралското семейство и системата, която може да е жестока в опитите си да предпази основната кръвна линия – нещо, което Маргарет познава болезнено добре и продължава да изпитва.

Текстът продължава на следващата страница!

1|2Next page sign

Facebook share icon Twitter share icon Linkedin share icon
Константин НиколовЖенска сила в излишък в „Jessica Jones“ на Marvel и Netflix11.12.2015

Още от Под Моста

Анна-Мария Попова„Как се пише?“ и говори уместно в днешно време: Интервю с Павлина ВърбановаLIFE