Топ 5 трансформиращи дигитални тенденции в образованието

Образованието обикновено е една от последните сфери, които приемат големите промени, и въпреки че много индустрии отдавна вече разчитат на технологиите, в образователната система тези промени се случват с известно забавяне. Придържането към стари методи и практики обаче не винаги е най-добрият вариант.

За щастие има и учители, които предприемат стъпки, за да променят начина, по който подават на задачи и оценяват учениците. Промени се правят и в самите класни стаи. Но те трябва да станат масова практика, за да може цялата образователна система да догони времето на своите възпитаници.

Най-иновативните училища в света – разходка из впечатляващи класни стаи

Днес разглеждаме тенденциите, които оказват най-голямо влияние върху образованието в наши дни:

Изкуствен интелект като част от образованието

Използването на изкуствен интелект в образователната система вече е доказано полезно. Един от начините за това е внедряването на чат-ботове в училищната система. Тъй като работят с разпознаване на всеки език, те на практика могат да бъдат използвани от всяко кътче на планетата и имат човешката способност да отговарят на въпроси за домашната работа, да помагат на учениците при изготвяне на курсови работи и да облекчат работата на учителя.

Други приложения на изкуствения интелект в образованието включват персонализиране на обучението спрямо нуждите на всеки ученик, оценяване на качеството и съдържанието на учебната програма и улесняване на индивидуалното обучение чрез използване на различни програми. Важно е да отбележим, че технологиите не целят да заместят ролята на учителя, а само да я допълни.

Обучение според индувидуалните нужди

Днес повече отвсякога имаме възможност да персонализираме обучението с помощта на технологиите. От избора на училище – държавно, частно, виртуално – образованието може да бъде съобразено с нуждите на всеки човек. Смесеното обучение (традиционно и дигитално) дава повече отговорност на ученика, тъй като включва по-малко комуникация с учители и повече самоинициативност и различни методи на обучение. То е пример за това как учениците могат да контролират определени елементи от своето учене чрез вземане на решения като това с какъв ход да преминат през материала.

Адаптивното обучение е подобно на смесеното, тъй като също така позволява на учениците да вземат решения за времевата рамка и пътя на тяхното обучение. Адаптивната технология събира информация за поведението на учениците, когато те отговарят на въпроси, и впоследствие използва тази информация, за да адаптира процеса на обучение спрямо техния ритъм и възможности.

Образователните инструменти непрекъснато анализират данните за учениците в реално време и взимат решения за по-нататъшното обучение на базата на тези данни. Промяната може да е в съдържанието или реда на уменията, които ученикът трябва да усвои в зависимост от това как самият той учи.

Gamification – играта като част от обучението

Игрите и образованието се сблъскват, когато класните стаи използват игри като инструмент на обучение. Доказано е, че от най-ранна детска възраст децата учат най-добре, когато играят. Именно играта ги подготвя за живота и изгражда голяма част от социалните им умения. И е факт, че игровата технология прави обучението много по-вълнуващо и интерактивно.

Тъй като технологията напредва, тя все по-често се използва за подобряване на образователните игри във всяка дисциплина. Виртуалните светове на игрите предоставят уникална възможност на учениците да усвоят нови знания и да взимат решения, като идентифицират препятствия, обмислят различни гледни точки и репетират различни отговори . Тъй като тези игри осигуряват незабавна обратна връзка, учениците са вътрешно мотивирани да продължат да ги играят и да усъвършенстват уменията си.

Пътуване във време и пространство с виртуална реалност

В днешно време никой не очаква наистина от ученика да стои мирно на чина си, без да помръдва и участва в учебния процес. Днес образователната система успява да направи обучението съвместно и интерактивно. И дори пътуването в други пространства не е чиста фантастика!

Обогатената, виртуална и миксирана реалност са примери за технологии, която подобряват методите на преподаване на учителите, като същевременно правят създаването на поглъщащи уроци, които са забавни и ангажиращи ученика, напълно възможно.

Виртуалната реалност дава възможност външният свят да се пренесе в класната стая и обратното. Приложения като Unimersiv могат да пренасят ученици в древна Гърция, докато Cospaces позволява споделянето на виртуални творения с целия свят.

Класна стая, съставена от технологични устройства

Когато технологиите навлизаха в училище, те бяха отделени в специални зали, които, за много от нас, създаваха единствения досег до компютри. Днес технологиите са част от класната стая и в последните години се забелязва значително увеличаване на броя електронни устройства в класните стаи. Днешната всеобхватна онлайн среда създава вълнуващи възможности, които налагат учениците да бъдат добре обучени по кибернетична безопасност и индивидуална отговорност.

Безопасност в интернет – златни правила за деца и родители

Интерактивни дъски, собствени лаптопи и таблети са сред основните устройства, които изпълват модерните класни стаи днес. Но не се шашкайте – никое училище няма да позволи облъчването на ученици от електронните устройва, за което всички четем. Все още изпозването на технологиите е достатъчно умерено и в съчетание с традиционното обучение може да донесе само значими ползи.

Учебни пространства с изцяло нов дизайн

Учителите днес осъзнават, че класните стаи не са и не трябва да бъдат това, което бяха. Те по-скоро трябва да имитират работна среда, благоприятстващи съвместната работа в клас. Внедряването на технологии е стъпка към създаването на такива пространства.

Класните стаи на 21 век се състоят от смарт-дъски, които заместват черната дъска и тебешира и смарт-бюра вместо чинове. Учениците пътуват виртуално вместо просто да четат от текст; те създават медии вместо просто да ги гледат. Учебното пространство с нов дизайн е натоварено с интегрирана технология, което означава, че учениците не просто използват всичко, което дава тя, но разбират как да го използват, за да постигнат конкретна цел.

Новите технологии и новите образователни модели са вълнуващи и предлагат неограничени възможности за обучение, но изискват и постоянна ИТ поддръжка. Ето защо с нарастването на очакванията на учениците трябва да се увеличи и отзивчивостта към тези нужди.

Емилия Найденова

е на 25 и е завършила специалност Българска филология в СУ „Свети Климент Охридски”. Интересува се от литература, култура, театър. Зад името й стои автор на две стихосбирки, млад мечтател, събирач на истории. Обожава да чете и пише поезия. Извън сайта работи като уеб мастър и учител по английски на малки деца.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to