„Жената е странно животно” и образите й в градската джунгла

„Жената е странно животно” преобърна изцяло представите ми за моноспектакъл. Очаквах нещо съвсем различно, но играта на великолепната Яна Огнянова придаде ново значение за „моноспектакъл”. Виновна за това е режисьорката Здрава Каменова, написала прекрасна пиеса за жената във всичките й образи и настроения.

Залата не е много голяма, сцената също. Нямаше почти никакъв декор – стол в средата и една стара дървена закачалка, до която стоеше малък сак. Вляво имаше удобно кресло с китара и микрофон. Нищо повече. Защото нищо повече не беше нужно. Колоритната Яна Огнянова беше достатъчна. За час и половина смело мога да кажа, че остави публиката без дъх. „Жената е странно животно” е комедия, толкова  доколкото може да се намери хумор в живота на една отчаяна актриса, която си търси работа и мъж.

Моноспектакълът започва в левия ъгъл на сцената. Яна е седнала удобно и свири на китара. Не само че свири, но и пее изключително добре. Началото може да се почувства и като край на пиесата. Така своеобразно се затваря непорочният кръг, в който една объркана и самотна актриса живее ден след ден.

Не съм сигурна колко точно образа изигра Яна Огнянова, но на мен ми се видяха над сто. Моноспектакълът показва жената като различно животно всеки ден от седмицата – от понеделник до неделя и отначало. И не само образа на безработната актриса, която неуспешно търси работа – на сцената публиката видя приятелките й, хората, с които се сблъсква всеки ден в градската джунгла, радостта от „почти” намерена работа, разочарованието от мъжете, опитите да впечатли някои от тях. Трудният и дълъг ден на една отчаяна жена без работа и без мъж, която всеки ден се буди в кожата на различно животно.

Един ден е като кучка, „гладна, озъбена, разгонена”, която е готова да покори поредното интервю за работа, но се оказва на щанда за месо – разказва вицове, пее известни мелодии… и напуска. Друг път е като овца – „бяла и добра, и глупава”, която е страхлива, самотна и неуверена и е натикана в кутия за чипс с двете й приятелки-овце. Невероятното изпълнение на Яна Огнянова, която прескача от образ в образ и кара публиката да затаи дъх до следващата нелепа случка на безработната актриса или пък до следващия образ, в който ще се превъплъти.

В „Жената е странно животно” виждаме десетки образи на жени, мъже, баби, полицаи, готвачи, деца, майки с деца, глупави, дебели и луди мъже… безброй образи, изиграни само от една жена. Образът на Яна Огнянова претърпява метаморфоза и преминава  през катарзис  всеки ден. Освен кожите на различни животни, които мени постоянно, актрисата мени настроенията си, идеите си – като една типична жена.

„Жената е странно животно” смело показва каква колоритна личност е жената. Един ден е смела и решителна, спазва диети и усилено търси работа, на другия ден е несигурна, страхлива, уморена или е като свиня – яде, спи и лежи, и завършва деня с бутилка алкохол в караоке бар, размишлявайки за това как малките прасенца си купуват алкохол. Понякога се чувства малка и незначителна като буболечка, а в следващия момент е огромна като слон, но с разширени вени и уморени крака.

Образите на жената ще ви накарат да се смеете през сълзи, докато не ви заболи коремът, но и ще ви покажат истинското лице на жената. Всеки край на деня е възпят. Представете си как Яна е изиграла емигрираща жена със самочувствие, която пише мемоари, и четирима полицаи, които я претърсват – всичко това в една сцена. А сега си представете след всеки един „взрив” от образи как актрисата сяда в удобно кресло, започва да свири на китара и да пее. Невероятно!

Ако все още не сте гледали „Жената е странно животно”, не пропускайте да го направите. Следващите дати за моноспектакъла са на 14 и 27 февруари в театър „Сълза и смях”, камерна сцена „Славянска беседа”.


Автор: Таня Панайотова

Под Моста

е независима медия, създадена от млади хора, занимаващи се с писане и журналистика. В сайта можете да намерите новини и изцяло авторска публицистика за култура и лайфстайл.

Сподели тази публикация

Google+ Linkedin Reddit Tumblr+ @Email to